Fortuinlijk PASCAL wint nipt van Messemaker 2

Op dinsdagavond 6 februari 2024 werd voor PASCAL 1 de RSB-competitie hervat met een thuisduel tegen Messemaker 2 uit Gouda. Op papier lag winst in de lijn der verwachting, maar dit seizoen gaat niets vanzelf. Dat werd opnieuw pijnlijk zichtbaar tijdens de wedstrijd.

Al binnen een uur moest Johan Steenbergen capituleren. De kampioensvorm van vorig seizoen krijgt Johan maar niet te pakken. Gelukkig trok Jo Pattinama de stand vrij vlot gelijk door zijn partij in winst om te zetten. Een gelijkspel op de staartborden dus.

Ook op de bovenste twee borden werd het gelijk. Melvin Holwijn zette met de zwarte stukken zijn tegenstander onder druk en wist uiteindelijk de volle winst te behalen. Meinte Smink kreeg een uiterst lastige koningsaanval te verwerken en kon dat helaas niet meer gepareerd krijgen, jammer.

Na een pittige strijd met kansen over en weer trok Bert Terlouw knap aan het langste eind in een Franse partij. Toen de witte aanval net niet doorsloeg, kwam Bert met zwart via een prachtige tegenaanval tot winst. Daarna ging het bij Kees Brinkman mis. Lang leek deze partij in balans, maar Kees moest in de slotfase zijn koning omleggen. Gelukkig voor PASCAL wist Hans van den Beukel zijn goede partij in winst om te zetten, waardoor het 4-3 werd voor de thuisploeg. Inmiddels speelde Kees van Meerkerk een verloren dubbel-lopereindspel met pionnen, waardoor een 4-4 gelijkspel aanstaande leek. In een laatste wanhoopspoging offerde Kees zijn lopers door alle vijandelijk pionnen te slaan en dwong zijn tegenstander mat te zetten met twee lopers. Dit kreeg zijn verraste tegenstander niet voor elkaar, waardoor er op het nippertje een remise op het bord kwam en PASCAL dus met mazzel twee matchpunten rijker werd.

In maart wacht De Willige Dame en dan zal er uit een ander vaatje getapt moeten worden om nog kampioensaspiraties te houden.

PASCAL 1 (1766)                           –          Messemaker 2 (1691)                 4½ – 3½

1.Melvin Holwijn (1863)              –          Frank Michielen (1799)               1 – 0

2.Meinte Smink (1892)               –          Leslie Tjoo (1737)                         0 – 1

3.Bert Terlouw (1864)                 –          Bert Vlot (1697)                             1 – 0