Het Kemper senioren schaaktoernooi

Kantoor Kemper

KANTOOR KEMPER: het vertrouwensadres voor de kleine ondernemer!!

Jubilerend Kemper schaaktoernooi 2019 met geslaagde experimenten

De Panoramazaal van Cultureel Centrum Landvast vormde zaterdag 9 maart wederom het toneel voor het jaarlijkse Kemper schaaktoernooi. Het Alblasserdamse toernooi werd voor de 19e keer verspeeld en stond in het teken van 2 jubilea: Het kantoor van sponsor Louis Kemper bestaat binnenkort 50 jaar en de organiserende Schaakclub PASCAL hoopt op 19 november het 60-jarig bestaan te vieren. Ter gelegenheid van beide jubilea is een bijzonder notatieboekje uitgegeven, waarvan elk van de 48 deelnemers aan het begin van het toernooi een exemplaar ontving.

Twee blikken in de speelzaal en vier in het notatieboekje

Het toernooi durfde in deze 19e editie twee experimenten aan: het speeltempo van 25 minuten p.p.p.p. werd vervangen door 20 minuten p.p.p.p. plus 6 seconden per zet. En er werd niet gespeeld in 1 maar in 2 groepen: een A-poule voor spelers met een rating van 1600 of hoger en een B-poule voor spelers met een rating van 1400 of lager. Spelers met een rating tussen 1400 en 1600 mochten kiezen tussen de A- en de B-poule. Beide experimenten vielen bij alle deelnemers zeer in de smaak, wat ook gold voor de lunch met tomatensoep en kroket, tot in de puntjes verzorgd door Landvast, en ook voor de 10 te winnen Kemper-slagroomschnittes, die weer werden verzorgd door Meester bakker Henry Penning!

Na 7 spannende Zwitserse speelrondes heette de winnaar in beide poules Martijn. In poule A was dat Martijn Pauw van de Bennekomse SV en in poule B bleek ‘Pascaliet’ Martijn van Wingerden de sterkste. Er waren ook ratingprijzen te verdienen. In poule A maakte Cedric Kerkmeester van ssv Klim-Op uit Capelle a/d IJssel de meeste progressie en in poule B was dat het Alblasserdamse schaaktalent Kristel van Middelkoop. Al deze winnaars ontvingen een beker en een schnitte uit handen van wedstrijdleider Hans van den Beukel. En Martijn Pauw mocht bovendien de Kemper wisselbokaal in ontvangst nemen. Hij nam die over van Marcel Bergen, de winnaar van vorig jaar, die nu op een half puntje tweede werd.

Verder werden er nog 6 schnittes verloot onder de deelnemers die als beste in hun ‘Zwitserse’ puntengroep eindigden. De gelukkigen waren Pim Ydo (4,5 puntengroep A-poule), Ansh Jakhari (4 puntengroep A-poule), Richard Koopman (2 puntengroep A-poule), Thijs van Dam (5 puntengroep B-poule), Jaap Brokaar (3 puntengroep B-poule) en Wesley de Lange (1 puntengroep B-poule).

Foto’s uit de eerste ronde zijn te vinden op de website van Tom van Bokhoven: Tomsschaakboeken.nl . Bedankt, Tom!!! Eén van de foto’s betreft de partij tussen Johan Knijff, trouw deelnemer en oud-voorzitter van Schaakvereniging Papendrecht, en sponsor Louis Kemper. Zij waren geheel toevallig door het indelingsprogramma in de eerste ronde aan elkaar gekoppeld en nog wel op bord 19. Een bijzonder bord, niet alleen vanwege het nummer (het 19e toernooi), maar ook vanwege het feit dat de tafel met bord 19 de enige los staande tafel betrof. Alle andere borden lagen op aan elkaar geschoven tafels. Alle ruimte dus in de eerste ronde voor de oud-voorzitter en de sponsor!

Bord 19, eerste ronde: de oud-voorzitter tegen de sponsor (foto: Tom van Bokhoven)

Bord 18, laatste ronde: de oud-voorzitter tegen jeugdig talent

Bord 19, laatste ronde: nog een voorbeeld van oud tegen jong

Er mag worden teruggekeken op een mooi, gezellig, spannend en goed gelopen toernooi. De statistieken van het toernooi staan hieronder, evenals nog enkele foto’s van de prijsuitreiking. Bij de statistieken is het goed om nog even te vermelden dat ‘g-r’ achter iemands naam ‘geschatte rating’ betekent en  dat ‘j-r’ achter iemands naam ‘jeugdrating’ betekent.

Graag tot volgend jaar!!!