Ideko senioren schaaktoernooi 2016

Ideko Interieurbouw

Geslaagd experiment tijdens de vierde editie van het Ideko schaaktoernooi

Op 12 november 2016 organiseerde schaakclub PASCAL voor het vierde achtereenvolgende jaar het Ideko schaaktoernooi in het sfeervolle Denksportcentrum van Papendrecht. Dit keer werd geëxperimenteerd met een nieuwe manier om prijzen te winnen. De deelnemers konden van te voren aangeven op welke plaats zij dachten te eindigen. Bleek dit juist, dan won men een Ideko slagroomschnitte. Hoewel sommigen het op een soort van matchfixing vonden lijken, werd het experiment een groot succes, want het bleef spannend tot en met de prijsuitreiking, omdat niemand van elkaar wist op welke plaats de ander had “gegokt”.

De wisseltrofee ging net als in 2015 naar IM Manuel Bosboom. Hij scoorde dit keer 7 uit 7. Zijn eerste plaats leverde hem ook automatisch een schnitte op en voor dat laatste was hij eigenlijk naar Papendrecht gekomen! Van te voren was bepaald dat ook de nummers 8 en 15 met hun neus in de schnitte zouden vallen. Gerard Kastelein en Michael Bijkerk werden de gelukkigen. De andere spelers die met een schnitte naar huis gingen, deden dat omdat zij hun plaats in de eindrangschikking goed voorspeld hadden. Het betrof Lennard den Boer (2), Hans van Nieuwenhuizen (3), Wim Jongeneel (4), Henk Prins (5), Koert Timmerman (10), Peter Fafié (20) en Pieter de Bruin (28).

Hieronder de uitslagen en de tussen- en eindstanden van het toernooi. Een foto-impressie van het toernooi is te vinden op de website van Tom van Bokhoven (Tom, bedankt!!!). Onder de uitslagen staan nog enkele overzichtsfoto’s en een foto van een partij uit de 8ste ronde. De 8ste ronde??? Het toernooi telde toch maar 7 ronden? Jawel, maar het was zo’n gezellig toernooi geweest (met bovendien een super goed verzorgde lunch door Arie en Margreet Speksnijder), dat niet alleen de lunch en de schnittes naar meer smaakten!

20161112_131338 20161112_131516

20161112_164224

Hans van Nieuwenhuizen tegen Teus Dekker in de 8ste ronde.

Manuel Bosboom kijkt toe. Op de voorgrond de Ideko wisseltrofee en twee slagroomschnittes.